-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:4344 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

نظارت استصوابي يعني چه؟



به طور كلي نظارت بر چگونگي حسن اجراي امور كشوري در هر جامعهاي به دو صورت انجام ميشود: يكي به صورت استطلاعي و ديگري به صورت استصوابي. نظارت استطلاعي، به نظارتي گفته ميشود كه نظارت كننده، صرف نظر از اين كه چه مقامي و چه كسي است، تنها از چگونگي اجراي امور توسط مجريان آگاه ميشود و بدون اين كه به انجام عملي در جهت تأييد يا رد كار مورد ناظر قادر باشد، از كنار آن ميگذرد و يا در صورت لزوم به مقام ديگري جهت تصميمگيري گزارش ميكند و يا حداكثر كاري كه در صورت مشاهده تخلف ميتواند بكند، موعظه و نصيحت است و بس.

از اين رو، نظارت استطلاعي معمولاً يك عمل غير كاربردي و خنثي ميباشد و كارآيي چنداني در جهت اصلاح خلافكاريها و متخلفان و بهبود اوضاع ندارد.

اما نظارت استصوابي به نظارتي گفته ميشود كه در آن ناظر در تمام يا بيشتر تصميمگيريها حضور مؤثر و كاربردي دارد و ميتواند اقدامات انجام شده را تأييد و يا رد كند.

از اين رو، در اين گونه نظارت، ناظر كارآيي زيادي در اصلاح امور و بهبود اوضاع دارد و قادر است جلوي هرگونه خلاف كاري و سوء استفادهاي را از متخلفان و سوء استفاده كنندگان بگيرد.

{P -برگرفته از پرسشها و پاسخها (درباره ولايت فقيه)، مصباح يزدي، بخش سوم، ص 75 - 76. P}



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.